Logopedia na talerzu

„Logopedia na talerzu pod takim hasłem odbyły się zajęcia z przedszkolakami, podczas których maluchy w kreatywny sposób  ćwiczyły buzie i języki wykorzystując  najzwyklejsze i najsmaczniejsze produkty, które można znaleźć w kuchni.

Jedzenie jest ważne w profilaktyce wad wymowy, bowiem zanim dziecko zacznie mówić, jedynym w swoim rodzaju treningiem przed mówieniem jest właśnie jedzenie. Podczas przyjmowania pokarmu zaangażowane są te same mięśnie, które są aktywne podczas mówienia. Ruchy warg, języka, żuchwy        i podniebienia miękkiego wykonywane podczas jedzenia są podobne do ruchów wykonywanych podczas mówienia.

Przedszkolaki z wielką chęcią brały udział w zabawach logopedycznych                  z wykorzystaniem różnych produktów spożywczych, usprawniając w ten sposób narządy mowy oraz stymulując zmysł smaku. Różne konsystencje pokarmów  powodowały konieczność wykorzystania sprawności warg i języka, ich ruchomości oraz  pionizacji języka. Dzieci  gryzły, żuły, lizały, cmokały, dmuchały,  świetnie radziły sobie z jedzeniem makaronu  spaghetti i paluszków bez pomocy rąk, huśtały żelki misie na języku, transportowały płatki śniadaniowe wokół buzi oraz na podniebienie. Wciągały powietrze przez rurkę  z jednoczesnym przenoszeniem płatków z jednego końca talerza na drugi.

Tak zorganizowane zajęcia wzbudziły u najmłodszych wiele entuzjazmu, radości i korzyści dla rozwoju mowy. Warto wpleść smakowite ćwiczenia logopedyczne  w życie codzienne, wspólnie bawiąc się przy jedzeniu, podczas różnych posiłków.