Reminiscencje z Torunia

W poniedziałek 3 czerwca 2019 r. bardzo wcześnie rano grupa młodych naukowców (uczniowie klas siódmej i ósmych) ze Szkoły Podstawowej im. Mikołaja Kopernika w Męcince wyruszyła do Torunia – miasta patrona szkoły – na wycieczkę finansowaną z funduszy europejskich w ramach projektu realizowanego w szkole „Rozwój kompetencji kluczowych drogą do sukcesu w Gminie Męcinka „. Po przybyciu na miejsce udaliśmy się bezpośrednio do siedziby Centrum Chemii w Małej Skali w Toruniu, gdzie po małym poczęstunku, rozpoczęliśmy zwiedzanie toruńskiej starówki. Młody przewodnik opowiadał nam jak wyglądało życie w średniowiecznym mieście, skąd wzięły się pierniki, jaką rolę pełnił Mikołaj Kopernik. Byliśmy pod Domem Kopernika i Jego pomnikiem (symbolem miasta), na rynku miejskim. Przewodnik zostawił nas na ulicy Chełmińskiej 11, gdzie zeszliśmy do piwnicy Toruńskich Partaczy (pierwsze i jedyne miejsce w Toruniu, gdzie można skorzystać z wielu atrakcji – takich jak warsztat wypieku piernika, warsztat mincerski oraz warsztat rycerski). Wszyscy poczuliśmy się jak toruńscy rzemieślnicy: ugnietliśmy i przygotowaliśmy ciasto w formach, z których zostały upieczone pierniki. Mistrzowie Piernikarstwa zapoznali nas z historią piernika oraz przyprawami dodawanymi do ciasta. W drugiej sali poznaliśmy zasady i zastosowanie pieczęci urzędowych, spróbowaliśmy swoich sił w trudnej sztuce, jaką jest kaligrafia, przekonaliśmy się, że pisanie gęsim piórem nie jest tak proste, jak wydawać by się mogło.
Następnie udaliśmy się do Centrum Chemii w Małej Skali, gdzie rozpoczęliśmy zajęcia z chemii. Po zapoznaniu się z zasadami bezpieczeństwa, pod okiem pracowników centrum, samodzielnie wykonywaliśmy doświadczenia, by na podstawie obserwacji wyciągać wnioski. Najciekawsze z przeprowadzonych doświadczeń to reakcje kwasów z metalami, otrzymywanie gazów i badanie ich właściwości, reakcje charakterystyczne wybranych substancji. Po aktywnie spędzonym dniu czekała nas jeszcze obiadokolacja restauracji Sowa, a następnie przejechaliśmy autokarem do dwugwiazdkowego, położonego nad Wisłą, hotelu Walter oddalonego o 7 kilometrów od centrum. Jeszcze tylko zakwaterowanie w pokojach , toaleta wieczorna i cisza nocna.
Następnego dnia po śniadaniu czekały nas jeszcze zajęcia laboratoryjne w Centrum Chemii w Małej Skali – po kilku wykonanych przez nas eksperymentach odbyły się pokazy efektownych doświadczeń z udziałem uczniów: palące się na zielono wzbudzone atomy boru, palący stół, a nawet palące się ręce naszych kolegów i koleżanek. Następnie przejechaliśmy autokarem do Centrum Nowoczesności – Młyn Wiedzy. Młyn Wiedzy to powstałe w 2013 roku centrum nauki, w którym można uczyć się poprzez zabawę z wielu dziedzinach. Wizytówką instytucji jest Wahadło Foucaulta (długość 33m), umożliwiające obserwację zjawiska obrotu Ziemi wokół własnej osi. Centrum to 3 godziny niesamowitej zabawy na 6 piętrach w interaktywnych i interdyscyplinarnych salach (m.in. „O obrotach”, „Rzeka”, „IDEE”, „To takie proste!” – każdy musiał wykazać się kreatywnością i innowacyjnością, mógł odkryć w sobie żyłkę naukowca, konstruktora i wynalazcy.
Na koniec obiad i lekko zmęczeni, ale zadowoleni wracaliśmy do domu…